Hemligheten med denna sajt
Hemligheten med denna sajt är en test och val av ett helt ecommerce-system och dess olika delar (webshop-plug in-faktureringsprogram-TA-system) utan leverantörernas vetskap
Denna sajt ägs av bokförlaget Exakt och när detta skrivs så arbetar man på en bok om hur man väljer och kopplar ihop ekonomisystem, webbutik och TA-system.
Testerna av olika system har skett utan att leverantörerna haft vetskap om att det är en test. Detta har skett genom att bokförlaget fått “använda” ett par riktiga företag som köpt och använt systemen.
Man har också använt supporten vid behov.
Då testen har varit “i verkligheten” så har testarna upplevt mycket som aldrig kommer fram när tidningar eller TV testar.
Ett närmast otroligt exempel på detta är Edi-soft TA-system
Detta system har ett “gratiskonto” där man får göra upp till 100 frakthandlingar som vi testade med. Edi-soft har ett eget interface som sedan är kopplat vidare till, i detta fallet, Postnord/Packsoft och DHL.
Det visade sig vara en ren mardröm. Det tog 4 månader tills vi verkligen kunde börja provköra systemet, smockfullt av problem. Till detta hade edi-soft döpt om fraktbolagens produkter till egna namn.
För att skicka Varubrev i sverige fick vi välja varubrev utland!
Detta resulterade bl.a. i att DHL konsumentpaket under några dagar kostade flera gånger mer än avtalat pris.
Minns inte vad det kostade testande företag, tror det var 10.000 kr – vilka edi-soft rakt av vägrade ersätta och likaså DHL, för DHL hade skickad vad edi-soft beställt.
Testföretaget fick koppla bort DHL och köra dessa frakter manuellt i DHL:s gratis TA-ssytem.
När vi då klagade under september-december var supportens standardsvar ofta att “vi har inte tid före jul”.
Stämningen blev allt mera ansträngd och Edisofts vd la sig i. Supporten tvingades jobba lite, bl.a. lägga till varubrevsetiketter i en storlek som gick att använda på små paket och kartongkuvert (föregående etikett var en 29 cm lång och omöjlig att använda på små sändningar).
Därefter gick edi-softs vd på testbolaget (med hot att stänga systemet annars) att man nu skulle teckna ett avtal på En årslicens för 10.000 sändningar 15.729 kr medan företaget ville ha systemet att fungera samt få ersättning för allt man fått betala extra till DHL.
Edi-soft vd skickade då verkligt grova och oförskämnda mejl till testföretagets vd samt stängde “gratiskontot”. Mer kommer att redovisas här med stöd av tryckfrihetslagen.
Sådant här får aldrig en tidning eller TV reda på vid en test, då är alla artiga och vänliga. Det var helt rätt att testa i hemlighet, verkligheten överträffar dikten ibland.
Vi avråder bestämt från edi-soft TA-system
Systemet bedömer vi som undermåligt, supporten som ovillig att hjälpa till och vd:s “kundvård” är under all kritik.
Val av administrativt program för order, lager, fakturering, lager, delvis automatisk bokföring med mera
Tester pågår fortfarande av diverse system men redan nu är det 99% säkert att utfallet kommer att bli.
Bästa administrativa (fakturerings-) program för automation och lätt att lära sig är DETTA.
Vi har testat mängder av program under nästan 1 år, bl.a. alla de stora. Vi hade turen här att testande företag fått nog av sitt program, det gigantiska Hansa Financials. Man behövde ett program som alltid fungerade samt gick att koppla ihop med många webbshoppar samtidigt. Man ville också ha funktioner för att scanna in verifikationer i systemet. Men mest av allt ett system där man slapp gå på kurs i 2 veckor för att kunna arbeta.
Allt detta lyckades. Varor och kunder importerades (med hjälp av vide och frågot till supporten) utan hjälp av konsulter. Programmet klarade lätt alla uppgifter som Hansa Financials. Slut på driftstopp – programmet är webbaserat. En årsavgift kostade betydligt mindre än Hansa Financials supportavtal, en support man var väldigt missnöjd med. Man bytade program på en dag utan problem. Det gick att arbeta från dag 1, därefter har man lärt sig mer efter hand. Vi tror inte detta skulle vara möjligt med något annat administrativt program.
Billigare, bättre och sedan sparades 48 veckor a ett par hundra kronor för att buda verifikationer till bokföringsbyrån. Dessa scannade man in till PDF på några minuter och laddade upp till programmet. Över 10.000 kr er år i besparing.
Val av webbshop
Bästa webshop är delat i 2:
För att ta emot beställningarna som epost: Zencart. Är helt gratis och har “one click installation” HÄR och HÄR.
För att låta beställningarna automatiskt registreras i faktureringsprogrammet: Magento. Gratis men svårare att lära sig. Det finns massor av betalvarianter på nätet.
Bästa webshop om man vill kunna ha flera olika butiker med olika domännamn i en installation och med en databas är: Magento som finns HÄR.
Bästa plug in (brygga) mellan Magento och faktureringsprogrammet är DENNA. Vi har köpt och testat i verkligheten, det är ett danskt företag som ligger långt framme.
Det är bästa för att man själv kan ställa in och för att det kostar DKK 3500 kr en enda gång.
Vi har talat om för företaget hur bra deras plug in fungerar och fått en rabattkupong till alla läsare. Ange rabattkod: MAGE-QY3H5-SLAA så blir priset 10% billigare. Kopiera rabattkoden och KLICKA HÄR för att beställa.
OBS: plug innen består av 2 delar. Vill Du inte ha lagersaldo (hindrar att Du säljer varor som är slut, sparar massor av supporttid) så köper Du bara integrationsmodulen.
Tester pågår just nu med ytterligare en plug in, inget resultat att redovisa per idag.
Näst bäst är Sharespine https://www.sharespine.com/. Det är inte så att Sharespine är sämre. Vi hade David D som kontaktperson och allt fungerade perfekt. Supporten och kunskapen var perfekt.
Skillnaden är att Sharespine är ett abonnemang och mycket dyrare. 6 månader med Sharespine kostar mer än ovanstånde plug in r “livstid”.
Plug in mellan Magento och TA-systemet Packsoft
Plug in mellan Magento och TA-systemet Packsoft (som är gratis för alla som har avtal med posten), bästa Plug in är från www.neatcommerce.se. Engångskostnad. Vi har tiggt till oss en rabatt till alla läsare, ange VIP2014 vid beställning så blir det 200 kr i rabatt.
Tyvärr är det så att för att en plug in skall fungera med packsoft så måste man betala en – i vårt tycke – starkt överprisad tjänst hos Unifaun som heter Orderkoppling.
Unifaun har byggt postens system; Packsoft. Här har posten gått på pumpen riktigt, skall deras kunder automatisera så att frakthandlingarna slipper skrivas in för hand, så måste postens kunder betala Unifaun startavgift 2500 kr samt 2000 kr om året. För en enkel koppling som borde ingå gratis.
Unifaun har pga. att vi skaffat orderkoppling kännedom om pågående test. Unifaun vägrar att låta oss testa deras plug in till Magento i kombo med deras TA-system. Ett företag som kan få en produkt testad där resultatet senare kommer i en bok borde vara eld och lågor.
Så vägran startar alla alarmklockor. Vi har ingen bedömning av Unifauns plug in och deras TA-system. Plug innen har månadskostnad 285 kr. Så den faller på priset i vilket fall.
Memnon har en plug in till Magento som kopplas till Memnons TA-system, https://memnonnetworks.se/. Vi har inte testat för man kan inte koppla in sig på något TA-system som är gratis. Man tvingas in i Memnons system för 125 kr, 600 kr, 1900 kr eller mer per månad.
TA-system, det bästa är om man kan använda något av de system som är gratis. Pacsoft/Posten (gratis) har fördelen att man kan skicka både varubrev och paket och pall och utland. DHL (gratis) kommer därefter.
Det går att förhandla priser idag. Hela branchen är i en våldsam tillväxt så den som inte skaffar kunder nu står med lång näsa senare. Även Posten måste anpassa sig.
Har du svårt att få bra fraktpriser så hjälper vi Dig få superpriser hos DHL. Bara klicka HÄR (avtalet är idag inte klart, vi jobbar på detta och det blir superpriser, postorder under 50 kr för 3 kg). Hav tålamod, vi fick till allt ovanstående och detta kommer också att lyckas.