Postnords politik orsakar skada för småföretag och landsbygdsinvånare
I Sverige är det en långvarig tradition att uppfatta postservice som en grundläggande tjänst som är tillgänglig för alla, oavsett plats i landet.
Därför känner vi en djup besvikelse när vi ser att Postnord, innehavare av monopolet på spårbara småpaket genom varubrev, tar beslut som negativt påverkar småföretag och konsumenter i mindre orter.
Fiaskot med Postnords varubrev.
Det har nyligen fattats ett beslut av Postnord att inskränka inlämningen av varubrev till postkontor som endast finns i städer.
Fotot representerar en en annons.Om du vill beställa, klicka på bilden.
Som en följd måste företag som distribuerar små och lätta artiklar nu vända sig till dyrare paketsändningar för att kunna ge sina kunder spårbarhet.
Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.
Det handlar inte enbart om stigande kostnader.
Det rör sig om den grundläggande principen om att alla ska ha samma tillgång till posttjänster.
Landsbygden, som redan kämpar med olika typer av serviceunderskott, blir än en gång satt på undantag.
För småföretag som litar på att kunna distribuera varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en hård käftsmäll.
De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.
Inget av dessa val är långsiktigt hållbart och kan bidra till en svagare konkurrensställning för företagen i Sverige.
Det är också en fråga om rättvisa.
Eftersom Postnord ägs av den svenska staten bör de agera för allmänhetens bästa.
Att begränsa en stor del av befolkningens möjligheter till grundläggande postservice går emot denna princip.
Det är viktigt att alla områden i Sverige erbjuds lika förhållanden för handel och kommunikation.
Det är förvånande att Postnord redan har paketutlämningsställen som skulle kunna sköta varubrev, om de bara fick de nödvändiga instruktionerna.